Campervakantie Portugal

Jipsingboertange

Vanmorgen vertrokken we om 9:00 en rijden naar De Wolf wat blijkt hij heeft nog een spatbord voor onze Bob. Ingrid maakt een paar foto's en filmt als we wegrijden. We rijden via Leiden en Oud Ade als we bij IJs de Jongstoppen voor een bakkie is hij dicht dus gaan we naar de Parel.

Op naar het Amsterdamse bos waar onze navigatie ons feilloos doorheen leidt het os uit nemen we een pontje en gaan aan de Amstel rijden. We rijden Amsterdam Oostin en gaan in de Molukkenstraat wat eten.

We hebben nog de Amsterdamse en de Schellingwoudebrug gepasseerd en komen dan in de polder en staan na 5 km in de Dorpstraat 2 in Holysloot.

We worden met een kop thee ontvangen en krijgen een ruime kamer op de zolder.

Dus volgers na 87 km hebben we een slaapplaats bij Jaap.

2 augustus :Vanmorgen bij Jaap in Holysloot vertrokken en we rijden via een prachtig dijkpad naar Mommickendam om vervolgens naar Volendam waar we allebei klompen kopen maar als blijkt dat de verkoper onze SPD plaatjes er niet op kan monteren zien we van de koop af.

We drinken een bakkie kopen voor Tonia een nieuwe tandenborstel (vergeten) en rijden dit toeristendorp weer uit en fietsen weer via prachtige dijkjes naar Hoorn waar we heerlijk even op een bankje zitten weer aan het IJsselmeer.

We stappen weer op en staan vanwege de wind in de rug om 14:15 in Enkhuizen, Tonia ziet direkt de plek waar de Ferry vertrekt er staat dat we bij het VVV kaarten kunnen kopen.

We kopen kaarten voor de ferry van 16:30 en rekenen €32,60 af.

We zoeken op de Melkmarkt de Bella Vita Italiaan op en eten er heerlijk, met een volle buik lopen we weer richting ferry die al aan het inschepen is.

Het valt niet mee om de 3.68 mtr. Op het dek te draaien maar met hulp van de bemanning staat hij zo op het dek vastgesjort met een touwtje aan de reling.

We leggen aan in Stavoren en staand op de kade bel ik ons verblijfadres maar geen gehoor dus stappen we op en rijden naar de plaats Molkwerum waar we op de Stationswei moeten zijn maar we weten geen nummer.

We proberen het nog een keer en jahoor contact en met dat we bellen zien we 50 meter voor ons een vrouw in de tuin wuiven en jahoor daar moeten we dus zijn. We worden hartelijk ontvangen met een bakkie door Janneke en al kletsend maakt zij haar eten klaar en komt weer aan tafel.

Als zij klaar is zegt zij ik ga weg en zie jullie morgenochtend wel om 8:15 bij het ontbijt en zij stapt met haar drie honden in de auto en vertrekt. Wij kijken na het douchen op de tafel daar ligt een folder van het Stations Koffiehús waar we dus heenlopen en een wijntje drinken.

Weer terug op de kamer maak ik voor de volgers dit verslag zodat jullie ook een beetje met ons meereizen .

vanuit: MOLKWERUM de groeten van Tonia en Henk

Donderdag 3 augustus.
Vanmorgen rekenen we €50 af met Janneke en rijden op een natte weg richting Hindelopen het is vroeg dus we besluiten door te rijden. Als we ik Makkem zijn kijken we eerst hoe de boten de sluis in gaan en rijden dan een brug om en staan dus aan de overkant, op de markt die ook vandaag is drinken we wat. We hebben de westerstorm mee en het gaat dus als een raket. Even 12:00 staan we bij de Ferry en kijken of we nog met de boot van 13:00 mee kunnen wat ook lukt we rekenen €101,95 af en gaan in de rij staan. Om half één gaat de snelle boot weg en komt onze ferry aan de steiger. De fietsen gaan eerst en later de auto's en voor je het weet is de schuit vol en om één uur gaan de trossen los en zetten we koers naar Terschelling.
Net even voor drie uur gaan de trossen weer vast en gaan eerst de auto's en als laatste gaan de fietsen. Wij moeten nog een kilometer of 10 en zijn dan bij ons verblijf op de Hoofdweg 65 in Formerum. Er is niemand thuis we stallen de fiets achter het huis en we gaan kijken of we ergens wat kunnen eten en dat lukt, we gaan ook nog even de Jumbo in en halen iets te eten en drinken voor vanavond. Als we om 17:30 weer thuis zijn is Hedy Kloeg thuis en krijgen we kamer twee. We douchen en Tonia wast wat kleding en als het goed is kijken we in Hedy haar kamer naar de damesvoetbalwedstrijd. Na slechts 47 km. zitten we weer op een nieuwe stek. We blijven hier twee nachten en zaterdag gaan we om half elf weer de boot op en varen we weer naar Harlingen.

Vrijdag 4 augustus Terschelling

Na het ontbijt pakken we een zijtas en de fiets en rijden we een tocht door prachtige duinpaden. We drinken een bakkie bij de Bessenschuur en tijdens dat bakkie valt ren beetje regen maar eer wij op de fiets zitten is het allang weer droog.
We belanden aan zee bij Midsland aan Zee daar gaan we een beetje beschut zitten want vanwege de harde zuidwesten wind worden we gezandstraald. We breken weer op en rijden vanuit Midsland naar het stadje West Terschelling waar we gisteren met de Ferry aankwamen.
We zetten de fiets op slot en laten tas en helmen eraan hangen. We slenteren wat door het stadje en kopen voor morgen wat broodjes.
Opstappen en met de wind achter met een noodgang weer naar de Hoofdweg 65 Formerum waar wij vannacht nog slapen. We lopen denken we 3 km naar La Grotta in Midsland Tonia de pizza van de maand en ik vegetarische lasagne.
Tonia rekent af met de pin en we lopen weer naar huis.

Tonia rekent af met de pin en we lopen weer naar huis.

Zaterdag 5 augustus Terschelling naar Grou
We zitten aan het ontbijt in een leeg huis maar we wisten hiervan dus eten we samen ons ontbijt en ik zet de fiets alvast bij de deur. We rijden om 9:00 weg en stoppen nog even voor een boodschap bij de Jumbo. Op naar West Terschelling waar we na een verrekening van een 65+ tegoed weer haast €7,00 terugkrijgen. Half elf varen we weg en we leggen een kaartje maar let wel op het is weer prachtig weer dus genieten. Half één zetten we de fiets weer op sw kade van Harlingen en stappen op. De route naar Grou gaat via Franeker,Welsrijp,Winsum,Popenwier,Jirnsum waar we voor een bakkie gaan. Het is vroeg vanwege de wind en we zijn nu na drie kilometer al op bestemming en het is net voor drieën. We gaan naar de haven en genieten van het Skûtsjezeilen want daar is vandaag een race van en jahoor Grou wint. We rijden naar het adres voor overnachten ook hier weer twee dagen en we treffen Mea de gastvrouw die ons thee met cake serveert. Wij douchen en gaan nog even naar het dorp om te eten dat word een lekkere visschotel met frieten. We gaan nog even verder het dorp in en komen in een feestgedruis dat niet te beschrijven is en voor ons word het na 20 minuten ook wat te hard maar het is echt feest in Grou.
We lopen terug naar ons logeeradres en lezen nog een stukje krant en ik waag me nog even aan het schrijven van dit verslag.
Beste volgers morgen meer de groeten van Tonia en Henk uit Grou.

6 augustus 2017 Grou
Vanmorgen gaan we nadat wij van het heerlijke ontbijt van deze lieve Mea en Klaas hebben genoten weer op de fiets.
We gaan voor een ritje van 9 km naar Chiel die op de Ruondwei 6 in Warten woont hij is een vriend van mijn zus Marianne. Het is natuurlijk gezellig en na de koffie stappen we weer op en gaan met ons eerste pondje over voor een tocht door het Earnewâld prachtige veel schelpenpaden. We gaan net voor De Veenhoop de brug over richting Grou waar we ook vannacht verblijven. In het dorp is het weer een drukte van jewelste, we zetten de fiets zonder slot neer met onze helmen eraan en vertrouwen erop dat een ieder respect heeft voor onze spullen. We eten lekker bij het Kofschip en voldaan gaan we na een uurtje weer op de fiets dus we geloven weer in goede mensen. We halen voor thuis nog wat lekkers en rijden naar huis. Tonia pakt een heerlijke stoel en ik probeer mijn nieuwe BBB digitale bandenspanningmeter uit en pompmijn banden op. Om 17:00 gaan we op de kamer naar de damesvoetbalwedstrijd kijken die zij winnend met 4-2 tegen Denemarken afsluiten.
We gaan nu nog even een stukje lopen en dan pakken we wat in voor onze tocht naar Norg en dus waren het vandaag weer 39 km bij ons totaal. Groeten van ons uit Grou

Maandag 7 augustus naar Norg

We verlaten na het ontbijt het leuke stel Klaas en Mea en fietsen een klein stukje van onze terugweg van gisteren maar dan omgekeerd. Het is dan ook zo dat we na een paar kilometer alweer op se eerste pont stappen. We betalen € 3,20 en hij zet ons na een meter of 40 aan de overzijde er weer af en zo vervolgen we onze rit in stilte want je waant je alleen op de wereld zo komen we net om 10:00 bij de tweede pont die net de motor gaat starten en wij hadden dus mazzel want ander hadden we in de wacht gestaan. En jahoor na een km of 6 staan we aan het water en wachten op een pontje wat juist naar de overzijde gaat. Voor € 3,00 zet hij ons over naar een plek genaamd de Veenhoop nou daar zijn het namelijk vandaag een Skûtsjewedstrijden en ook is er een week feest en er word flink ingenomen dus letterlijk een gaos. Wij gaan richting Drachten waar we weer een pinautomaat kraken want al die particuliere adressen gaan allemaal contant. We drinken hier ons bakkie en ik stel mijn telefoon weer in met als doel Norg en ik moet eerlijk bekennen dat we zonder kaart reizen maar geloof het of niet hij zet ons tot nog toe steeds weer bij de juiste deur neer. We wijken net voor Norg van de aangegeven route af en rijden naar de Brink waar we bij het Wapen van Norg heerlijk eten en wat drinken. De telefoon zegt ons dat we slechts 3.4 km van onze bestemming zijn maar we halen voor morgen onderweg vast wat te knagen en voor vanavond een pak drinken en dat kopen we bij de Coop. Als we buitenkomen staan er een jongen en een meisje gebogen over onze tandem en zeggen ze tegen elkaar zo dat is gaaf als we er naartoe lopen praten we even met hen. We stappen op en rijden naar de Oosterduinen d 82 waar we Trijntje en Kees treffen bij hen brengen we de nacht door, we nemen de kamer boven en gaan douchen en daarna heb ik dit dagverslag geschreven. Vanuit Norg, en morgen naar Veendam.

Norg 8 augustus 2017

Na een heerlijk ontbijt stappen we na betaling van €48,00 weer op onze tandem en zetten koers naar Donderen om vervolgens via Tynaarlo in Zuidlaren te belanden. We nemen op het terras plaats want ondanks voorspellingen is het nog steeds prachtig weer. Na een bakkie op de plaatselijke Brink zetten we koers on via De Groeve naar Veendam te fietsen waar we op het Kerkplein een bankje pikken en onze lunch opeten. Henk Schriek belt hij moet naar de tandarts en dus gaat de afspraak met mijn neef niet door. Het weer is onbestendig dus besluiten we naar ons gereserveerde Vrienden op de Fiets adres te rijden dat is 9 km buiten Veendam. Dit adres is op de Kibbelgaarn 16 en heel byzonder is dat mijn nicht Tineke Schriek hiernaast woont dus na 59 km hebben we een stek bij Reitze en Veri Postma. Vanaf onze stek in Veendam de groeten.

Dinsdag 8 augustus 2017

We moeten ergens eten en Reitze biedt aan om ons naar een restaurant te brengen in Oude Pekela een aanbod wat we niet afslaan, maar als even later Tineke belt en ons uitnodigd om bij hen de maaltijd te nuttigen zeggen we het aanbod van Reitze af.
Het regent inmiddels dus is onze gastvrouw Venie zo lief om zelfs voor een paraplu te zorgen zodat we de 100 meter door de regen droog overkomen. Om zes uur gaan we dus onder die paraplu naar het huis van Peter en Tineke en maken dus ook kennis met Peter die heerlijk in de pannen staat te roeren en voor ons allen een heerlijke andijviestamppot staat te bereiden. Het is zover en we schuiven aan een gezellige grote tafel aan en terwijl we ons tegoed doen aan dit lekkers liggen de drie honden en de poes op afstand te kijken hoe wij dit lekkers naar binnen schuiven. We krijgen nog ijs toe en sluiten het eten af met een lang gesprek want we overlopen elkaar niet dus wat kennen we elkaar. Maar zo'n avond als deze vergeet je niet snel en als we hen de hand schudden zeggen we tegen Tineke tot morgen want Peter werkt dan en wij zijn dan weer bij Tineke als ook haar broer Henk en partner Paolo komen, en we lopen naar de buren want daar staat ons mandje.

- [ ] Woensdag 9 augustus
Na on ontbijt pikt Tineke ons op en rijden we door dit prachtige landschap naar Bellingwolde dat is de plaats waar zij en Peter hun nieuwe woning gaan betrekken. Het is een groot monumentaal pand gelegen aan de Hoofdstraat 150, zij geeft ons een rondleiding terwijl aan de andere zijde verhuizers spullen opladen. Wij lopen rond en doen een bakkie bij haar buurman en dat is een café biljart en we kletsen over toen.
Terug thuis gaat zij met de honden en wij fietsen naar Oude Pekela en pikken een lunch bij de bakker. Later belt Henk dat hij en Paolo eraan komen dus gaan we weer naar Tineke het is supergezellig en met twee potten thee koekjes en dirie honden is het een gezellig samenzijn na zoveel jaren. Het is al snel half zes en wij willen nog op de fiets naar Oude Pekela waar we een maaltijd willen nuttigen dus nemen we weer afscheid van Henk en Poalo en wensen hen een fijne vakantie. Tineke zwaaien we morgen nog gedag zij woont hiernaast. Op de fiets en naar het retaurant waar we tussen de soep en het hoofdgerecht erg lang moeten wachten waar wij dus ook kont van doen. De kwaliteit is goed en als we weer voldaan zijn en weer op de fiets richting huis fietsen moet ik op het betonnen pad langs de bosrand goed sturen want er zitten honderden naaktslakken. We zetten ons Santos paard weer in de schuur en gaan lekker op de kamer wat lezen en ook word dit verslag weer op de site gezet.
Vanaf een lekker bed met radio 2 zachtjes aan op de achtergrond wensen wij de lezers weer veel leesplezier vanaf Kibbelgaarn 16 Veendam tot horens. Groeten

Donderdag 10 augustus
Als we weer aan aan heerlijk ontbijten zitten klopt Tineke zij komt nog gezellig even kletsen en gaat als we afscheid van haar nemen met de honden weg. We stappen op en rijden naar Nieuwe Pekela om van daaraf Alteveer aan te houden. Via Harpel rijden we naar Jipsinboertange waar we op deze gelijknamige weg nummer 134 bij Marijke aanbellen . We gaan gezellig buiten aan de thee en even later komt ook Harry. Weet je wat nu zo leuk is Tonia zit al dagen over een pannenkoek te denken en die eten we dan lekker met z'n vieren gezellig thuis hier aan tafel. Harry laat zijn bijenhobby uitgebreid zien en dat is erg interessant. We gaan nu naar de G Bualdaweg 13 waar we bij Marion een kamer hebben besproken. Snel douchen en we lopen weer naar Marijke waar nu ook Hennie dat is haar zus is want we gaan met z'n vijven in Duitsland een maaltijd eten. Het is lekker en beregezellig voldaan komen we weer thuis waar we van een bakkie met pruimentaart genieten.
Als Hennie alweer naar Winschoten zitten wij nog even na onder het genot van een zelfgemaakt drankje en daar zit dus ja honing in. Door de duistere nacht lopen we naar Marion en duiken tussen de lakens.
Vanuit Jipsingboertange de groeten.

Ingrid

Fijn dat deze eerste dag zo spoedig is verlopen ?

Henk Borsje

Sorry maar de plaats in Australië is niet juist

Marianne

Lekker weer gehad op jullie eerste fietsdag. Houden zo!?

Gerard b

Goed gedaan maar wist dat opoe dicht was het weer zat mee groet geer

Marianne

Wat een leuke dag hebben jullie gehad. Hier regende hier vanavond, dus geen wandeling met de club.Ben benieuwd of jullie nog in de buurt van Warten komen. Veel plezier morgen

Gerard

Lelk de boot en mooie rit en droog zuidland ge weest met 13 man 90 km en droog groet en goede rlt van daag geer

Ingrid

Zo dat zijn luxe dagen met bootje over en maar 40 km fietsen lijkt wel vakantie ?Hoop wel voordat geld dat het een retourtje is.?
En dat jullie niet van het eiland afgewaaid zijn ?,Ik begin vandaag aan mijn laatste dag en dan lekker 1 1/2 week vrij?.
Geniet op het eiland ??

Joep

Hallo Henk, leuk om je verslag te lezen. Terschelling heb ik heel mooie herinneringen aan en ook woont hier nog een neef van mij: Willem van Leeuwen. Iedereen op het eiland kent hem, het is nogal een vrijbuiter. Hij woont langs de hoofdweg van het eiland en heeft een groot bord in zijn tuin staan: Zonnebloemen te koop. Mocht je hem zien doe hem de groeten van mij. Veel plezier. Joep

Marianne

Je bent de vrijbuiter van Leeuwen vast gaan opzoeken, net iets voor Henk! Als je straks weer thuis komt mag je de poeptest gaan doen, ook leuk! Jammer dat de krant gewoon bij jullie op de mat ligt en niet bij mij in de brievenbus, is dus iets misgegaan. Nu lees ik drie dagen achter elkaar en ben helemaal op de hoogte van alles. Fijn voetbal gekeken? Tot de volgende blog maar weer.???

Ingrid

Nou feestbeesten leuk ff met jullie gefacetimed jammer van alle herrie op jullie feestje ??geniet van de party daar en veel plezier bij Giel morgen.

Marianne

Gezellig bij Chiel een bakkie doen. Doe hem maar de groeten van mij en wens hem veel plezier bij de Sneekweek. Ik ga zondag bij het Corso kijken.

Ingrid

Fijn dat jullie toch steeds goed weer hebben

Marianne

Jullie hebben veel mazzel, want hier is een berg regen gevallen. Nog fijne dagen

Ingrid

Wij zijn vandaag op pad geweest in Plopsaland de Panne leuk park voor de kinderen en ook nog wel iets te beleven voor ons
Leuk dat jullie een familie dag hebben gehad veel plezier verder ?

Jos&Karin

Goed bezig jullie twee !! Geniet er van !! Wij blijven jullie vanaf de zijlijn volgen !!
Warme groetjes vanuit Champcella !! Jos&Karin en een kwispelstaart en omhelzing van Henk zijn vriendin Caïla

gerard

het blijft leuk om te lezen!