Campervakantie Portugal

Great Barrier Reef

Het is 6:15 als we eruit gaan, als we om 7:20 klaar zijn met het ontbijt lopen we naar de receptie waar we al na vijf minuten door een busje worden opgehaald. We maken ons bij de incheck bekend en betalen onze rit. We lopen over een steiger en bij nummer zes ligt een grote catamaran als het negen uur is vertrekken we en gaan we zo'n anderhalf uur op vol vermogen naar het Great Barrier Feef. Hier midden op zee ligt een enorm ponton aan de bodem vast en daar leggen we aan met het schip van Reef Magic Cruises. We hebben opgegeven om te snorkelen en willen dat graag begeleid doen. We krijgen een man die ons instructies geeft maar eerst een pak aan vanwege de kwallenkans. Na dat we gewapend met zwemvliezen een bril met snorkel gewapend in het water zitten begint het. Met z'n zessen aan een boei met je kop in het water en je weet niet wat je ziet. Meteen al komt er een vis die hij al een eigen naam heeft gegeven het is iets van een cm of 70 mooi blauw met hele grote lippen hij pakt het gewoon bij z'n bek. Wij kunnen hem ook aanraken een hele vreemde ervaring. We zitten hier op het reef en het is geweldig had ik nog oordelen over foto's die moet ik terugnemen. Hij vertelt ons over de koralensoorten en er gat een wereld van gekleurde vis voorbij. Na een tijdje te hebben geflippert hijsen we ons weer aan boord pellen ons uit de pakken en leveren onze pakken ,brillen en snorkels weer in. We gaan ook nog zee op met de boot met glazenbodem ook hij gaat over het Reef geweldig. We gaan op het achterdek kijken hoe de piloot van de helikopter hem neerzet op een kleine ponton, daar worden dan vanaf onze ponton mensen heengevaren voor een vlucht. We krijgen een heel buffet en eten heerlijk na nog wat uren aan boord gaan we terug. Aangekomen aan de steiger lopen we naar het busje waar we met nog zes menseninstappen en worden thuisgebracht. Als we ons weer hebben ontdaan van onze zoutlaag en zijn opgeknapt gaan we met de paraplu bij ons naar de boulevard om wat te eten. Net als we halverwege zijn moet de paraplu op want de regen is daar. We lopen net op de boulevard als een noodweer losbarst we zien een restaurant dat de naam heeft The Rising Sun niet erg toepasselijk maar wel onze redding. Als we binnenstappen doet de eigenaar net de vouwpui dicht voordat we in een ark zitten. Als we weer huiswaarts gaan vallen er nog een paar druppels maar staan er wel hele grote plassen, één zagen we er niet dus natte voeten.. Weer op onze kamer schrijf ik ons verhaal en plak het in Reismee. Morgen worden we om 7:45 opgehaald want om 10:10 vliegen we terug naar Brisbane zo'n 1800 km naar het zuiden.

Edwin en Jolanda

Wat moet dit een geweldige ervaring zijn geweest. Weet je dat het het GB Reef vanuit de ruimte kan zien! Althans volgens Andre Kuipers wel.
Heel veel plezier nog de rest van de reis, want de tijd vliegt voorbij.