Campervakantie Portugal

Met de Ducato bürstnercamper naar Portugal. K-512-ZR

Nog 11 dagen. En dan is de voorlopige eindbestemming Portugal Nature Lodge daar zijn we bij Joke en Peter +/_ 2500 km

Vanmorgen op 30 april zijn we om 9:00 weggereden en op de grens van Hazeldonk zijn we bij Starbugs een bakkie gaan doen. Toen we na Arras een aantal km op de tolweg zaten zijn we aan de kant op een parkeerplaats aan onze eerste mobile lunch gegaan. Verder gaan we op de cruisecontrol naar Parijs en dat is op zaterdagmiddag best wel apart. Ik word daar niet warm of koud van je gaat er als een dikke poep door een nauwe trechter doorheen. En heerlijk die echte Franse mannen die rijden met het raampje open waar zij hun linkerarm vaak met sigaret lekker uit laten hangen. We volgen de A10 en gaan er bij de afrit Dourdan weer vanaf en rijden in dit historische stadje naar de gemeentelijke camping. We hebben ons online aangemeld maar we kennen Frankrijk maar een vriendelijke baas schrijft ons in en we krijgen voor €20,40 een plaats met elektra. We gaan wat eten in de stad en dat moeten we dus lopend doen we vinden een typisch Frans tentje waar we toch lekker eten. Weer terug op de camping verdiep ik me in hoe de toilet werkt voor als we hem toch willen gebruiken. Dus beste volgers na 525 km gaan we hier te bed en verolgen morgen weer onze tocht richting het zuiden.

1Mei Condom in de Gers bij Charles en Greet

Ja vrienden daar gaan we weer wee hebben netjes het vuile water in het putje van de gemeentecamping van Dourdan laten lopen. We rijden de camping af en gaan bij de supermarkt die ook diesel verkoopt tanken. We laten ons sturen door de GPS en hij brengt ons na wat kleine weggetjes met agressive 30 km bumps weer op de tolweg A20 we hebben van Sven een tacker op het raam geplakt dus niets tickets pakken. We lunchen in onze camper te midden van wel honderd vrachtauto's die hier staan. Na de stad Limoges gaan we bij de afslag Limoges sud eraf en laten ons verrassen nu beste volgers dat werden dan zo'n 250 km Max Verstappen dus zijn ook de wangen van de banden gebruikt. We worden gezellig ontvangen door onze vrienden en krijgen een mooie plek bij zwembad en met elektra. We gaan om een uur of twaalf naar onze hut in een donkere tuin dus we zijn weer 625 km gezakt.

2 Mei Condom in de Gers bij Charles en Greet

We zijn nog een dagje gebleven bij deze lieve mensen geweldig en super gastvrij. Een minpuntje is dat de verwarming en het warmwater he niet meer doen en dat ik een uur of vier samen met Charles de halve auto heb verbouwd maar helaas zonder resultaat dus gaan we morgen dus 3 mei even een dealer zoeken. Ik ben eerst met Charles naar de bakker geweest en we hebben brood en een taartje gekocht.Greet gaat naar haar sportschool en als zij later terug is gaat ze voor ons allen heerlijk koken wat wij heerlijk verorberen op hun heerlijke terras Na de uren sleutelen zijn we in het V8 Mercedesbusje van hen naar een Chateau hier vlakbij gegaan en hebben daar een wandeltocht gemaakt en hebben ook gekeken bij een huis wat Charles we wil kopen. Weer thuis hebben we wat kaas en lekker brood gegeten en even een uurtje tv gekeken op hun Curvedtv en om 22:45 zijn we naar onze camper gegaan en lekker in onze mandjes gekropen.Moergen gaan we hier weg op deze prachtplek en super mensen.

3 mei Bayonne vije plek aan zee

We vertrekken van Charles en Greet gaan bij de supermarkt tanken en rijden naar de bakker het is bijna half één maar de dames zijn nog open we kopen twee heerlijke broodjes en gaan naar Truma dat is de bouwer van de kachel die ook een service verleend. Na 185 km staan we bij hem op het erf, hij vraagt of ik vijf minuten heb en dat heb ik dus want het is vakantie. Hij gaat direct onder de chauffeursstoel en ik vertel hem dat ik de 10 ampérezekering al heb doorgemeten en ook de zekering op de kachel dit deed ik thuis bij Charles en Greet hij gaat aan de gang en vervangt een klein ventilatortje en verteld mij dat ook de grote van de kachelaanjager moet worden vervangen, ik geef hem mijn goedkeuring en hij sleutelt verder. Het is niet gemakkelijk maar hij heeft de tweeladen onder het bed eruit gehaald en kan er dan beter bij. Na een uur en drie kwartier loopt de boel weer en gaan we de rekening opmaken, dat is de prijs van €701 die ik bij hem aftik. We vragen aan hem of er in zijn dorp ook een camping is en hij wijst mij de weg vanuit zijn bureau. Daar gaan we dan helaas de camping is verleden tijd maarop de Camperapp staat er nog één als we daar komen staat het gras een m,eter hoog en er staat van voor de Coronaoorlog nog één scheve elektopaal maar ik draai de camper om en er komt een jongen aanlopen. Hij verteld dat dit historie is en wijst ons een plek aan zee die vinden we wel maar er staat bij de oprit campers en camping INTERDIT zodat wij na de 26 km weer op zoek gaan. Vanaf de plek waar we nu staan is het hemelsbreed 300 mtr. maar het is 11 km. verder als we er staan. We vinden een plek tussen de 50 campers die er al staan op deze vrije verharde plaats vlak achter de boulevard. We maken samen nog een wandelingetje langs het strand en gaan lekker op tijd naar onze mandjes. Vanuit een winderig Bayonne wensen we alle volgers een goede gezondheid en tot morgen.

4 mei Bilbao Kobeta 31

We zijn vertrokken op de vrije plek in Bayonne en duiken direct de snelweg op en met een koffiestop bij de pomp komen we al snel bij Irun en rijden dus nu in Spanje we nemen ons voor ondanks de aanvraag die ik voor een plek op de camping per mail heb gezonden toch maar direct naar de camping te rijden. Ik had het adres op de autonavigatie ingesteld maar zij dat is de vrouw achterr het scherm kwam er niet uit. Dus ik het op de telefoon gedaan met als gevolg dat hij ons over weggetjes stuurde waar we allebei onze adem in moesten houden maar we zijn er gekomen. We staan net na 12:00 met nog drie Nederlanders aan de receptie schrijven ons in betalen €15 maar ik zeg dat we twee dagen willen blijven dat is goed maar dan moet ik morgen weer €15 komen betalen en dan print se weer een A4 uit dat we hebben betaald. Vroeger wilde ik graag dingen snappen maar daar ben ik nu mee gestopt, We krijgen plaats 6 en dat is vooraan en we staan dus met het gezicht naar de stad echt geweldig. We gaan na de lunch naar de bus maar ik moet nog een keer naar de camper terug want er is hier een regel dat in het openbaar vervoer een mondkapje verplicht is. Voor €1,35 pp brengt hij ons inde stad die wel 200 meter lager licht en we stappen ergens uit want hij geeft een tip hoe we naar het Gugenheimmuseum kunnen lopen. Entree betalen 65+ dus halfgeld en voor €9,00pp gaan we van dit pracht bouwsel genieten. Het is héél bijzonder en dan is dat nog fijntjes uitgedrukt ook de serie oldtimers die er staan geweldig en dan praten we tegenwoordig over disign nu die konder er wat van. Na wat uren slenteren zijn we weer naar de richting van onze bushalte gegaan maar niet vertrokken voor we een heerlijk bakkie en een bakkie hebben gedronken. Hij de busschauffeur zet on voor diezelfde prijs weer bij onze camper voor de deur af. En zo beste volgers gaan we aan de pindasoep met focacciabroodje waarna ik deze rubriek weer schrijf. Ik zal maar zeggen tot morgen.

5mei Bilbao Kobeta 31

We ontbijten en ik trek mijn fietskleren aan en ik spreek met Tonia af dat ik naar de brug rij die we van voor de camper zien. Ik sjees naar beneden ga de rivier over en rij naar de brug. Ik bel Tonia en vraag terwijl ik zwaai of zij mij ook ziet staan en zei zegt ja. Zei zoemt in en maakt een foto en ik doe hetzelfde van haar maar kan haar niet zien. Ik maak nog een mooie rit langs mooie fietspaden langs de rivier de Estuary of Bilbao en kom door de stad terug en rij nu ook weer onder het museum langs. Het is een flinke klim maar dat had ik in de afdaling al gezien, maar ik kom gemakkelijk boven. Ik drink even wat en ga nog even op de fiets naar de achterzijde want we staan precies op de top van de heuvel. Als ik daar sta loopt er op de weg een jong stiertje en een aankomende automobilist waarschuw ik voor hem. We lunchen gezellig en een uurtje laterr komen de buren mensen uit Gouda weer terug uit de stad en vertellen dat ze en het museum en in de oude stad zijn geweest. In de oude stad hebben zei heerlijk gegeten in een hal met een soort buffetvorm na het horen van hun verhaal en van mijn wens om het treinstation wat een kop staart station is te zien besluiten we dat we dadelijk weer in de bus stappen en ons in de oude stad laten afzetten. We rijden helemaal mee tot de laatste halte en lopen wat door het oude gedeelte en zien plots de hal waar de buren over spraken. Het is nu zo 16:30 en een hoop zaakjes gaan net weer open maar we vinden een leuke uitbater en bestellen wat te eten en nemen er een glas Sangria bij. Het is goed binnen te houden en Tonia gaat op zoek naar wat toe en komt dus terug met twee heerlijke toetjes. Ik vraag aan de man achter de bar of hij weet waar het treinstation is maar hij weet het niet eenkeer buiten zien we een grote bushalte en op de kap staan alle nummers van de bussen die daar stoppen zo ook Nummer 58. We staan er nog maar net en hij komt er al aan en zo scheuren we met deze bus weer naar onze camper. En 's avonds kijken we naar de wedstrijd van Feyenoord met een bakkie en een nootje. Nu beste volgers dat was het weer voor deze donderdag ik ga er mijn best voor doen om er morgen weer wat aan vast te breiën.

6 mei Camping Poblado Gaivota. Barbeiros España

We rijden om even 9:15 van deze mooie pleke weg en gaan richting de 8 het is niet te beschrijven hoe mooi deze weg tussen de bergen en de zee is gebouwd met ele tunnels en viaducten. Om 10:30 gaan we er nanaf en stoppen bij een soort truckstop waar we genieten van een heerlijke cappuchino met een plakje cake. We gaan de 8 weer op en rijden naar Gijòn we stoppen direkt na de nafslag en ik zoek op mijn telefoon naar een supermarkt die ook een tankstation heeft en vind die heel gemakkelijk, zulke planeten zitten vaak aan de rand van de stad zodat we de rondweg nemen. Als we er vlakbij zijn zien we een grote Lidl en rijden het parkeerterrein op en jahoor we vinden een plek met een zekerheid dat we er ook weer afkunnen. We halen wat boodschappen en gaan in de camper voor de lunch. We rijden naar de plek waar de supermarkt ook gasolie verkoopt, maar we rijden ons bij de entree klem want zij willen geen grote auto's dus moet ik achteruit weer de weg op. We vinden tegenover de Lidl waar we net stonden een Shell en die heeft dat spul ook, nog voor ik de auto uitstap staat er naast de auto een jongeman die in net Engels vraagt of hij vol moet. Ik vind het prachtig want waar vind je nog een station met bediening terwijl hij tankt praten we wat en wat blijkt zijn moeder woont in Utrecht ik reken de € 117 af en dank hem hartelijk voor de service en de babbel. eest hahhen we het pln om de laatste 127km binnendoor te gaan maar de 8 is zo mooi en rustig dat ik de Navi weer instel en ons weer over de 8 laten leiden. Bij de afslag Barreiros stuurt hij ons naar zee en rijden we net achter het strand. We vinden onze camping die is gelegen aan de linkerzijde vanwaar wij komen, we checken in voor €28 voor onbepaalde tijd. We gaan eerst lopen en ik kijk altijd hoe de zon komt en gaat en dus zoeken we zo'n plek en vinden er een. Het is een kleine camping ik dek 40 plaatsen lekkere douches warm water en schone toiletten dus top. Vanuit een prachtplek aan zee reizen jullie lekker mee.

7 mei Camping Poblado Gaivota. Barbeiros España

Zaterdagmorgen stap ik op de fiets om te kijken of er tussen de camping en het stadje Foz een brug is, als ik na 30 km weer thuis sta moet ik bekennen dat er geen brug is. We besluiten om een eindje over het strand te lopen en als we weer het duin opgeklommen zijn staan we precies voor Bittacora en als we het terras oplopen komt de eigenaar en vraagt of we iets willen drinken dus zeg ik dos bieros en we nemen plaats, hij komt er snel aan met twee wijnglazen en schenkt er witte wijn in en ik kijk naar Tonia en zeg ook goed. Zaterdagavond gaan we naar de kantine om wat te eten we zijn Hollanders dus 18:05 zijn we binnen maar horen dat er pas geserveerd word om 18:45 dus wachten. Maar fijn is dat ze de grote tv aan hebben en daar is tennis op en dat willen we graag zien. We eten lekker en zien dat onze favoriet zich voor de finale van morgen plaatst. we gaan dus weer dik tevreden naar huis.

8 mei zondag Camping Poblado Gaivota. Barbeiros España

We besluiten om vanmorgen een uurtje op het strand te gaan bivakkeren dus flink ingevet gaan we een uurtje van get strand genieten. Ik ga toch nog even naar de zee en loop er een stukje en dacht dat mijn benen er door een haai waren afgebeten maar vreemd genoeg kon ik nog wel lopen. Toen ze waren ontdooit bleken ze ook weer de kleur van de rest aan te nemen. Ik ben na de lunch even naar de receptie gegaan want we begrepen dat alles hier contant gaat dus vraag ik of als we morgen vertrekken de 85 euro ook contant moet en zei zegt dat het juist is. Zij verteld mij waar er een pinautomaat in het dorp is en ik dus op de fiets naar de Santander bank alles in het Spaans maar ik kom eruit, vreemd ik moet ook akkoord gaan dat zij €2,90 rekenen voor het gebruik van de bank als ik dit niet doe geen geld. We hebben besloten om waar we gisteren een wijntje dronken nu voor de pizza te gaan dus lopen we er heen zo een kwartier langs de autoweg en als we er dan zijn is hij wel open maar gaat om 20:15 de keuken weer open dus........ Maar hij heeft drie grote flatscreens hangen en daar de tennisfinale om 18:30 begint vragen we of hij hem opzet, graag wil hij het doen want hij is blij dat er een Spaanse finalist is dus kijken we hier. Gelukkig wint de Spanjaard en dus is hij zowel als wij blij want de Spanjaard was ook onze favoriet. Voor we gaan eten hebben we beide al twee biertjes op maar de pizza's smaken best en met een lekkere salade erbij is het best binnen te houden. Als ik afreken roep ik hem en vraag of dat wel klopt hij rekent en zegt ja dus reken ik €39,50 af en dat vinden we erg weinig maar wel fijn. We lopen de 15 minuten weer terug het is nu 21:45 en het word net donker en dat is best gewaagd langs de autoweg. Dus zeg ik het maar weer; tot de volgende keer.

9 mei O lgrexario zie kaart.

We vertrekken nadat we cash hebben afgerekend en ik haar vertel dat het een fijne schone camping is waar zij wel blij mee is. We rijden naar de 8 en hoeven weer geen tolpoort door. Om half elf gaan we eraf voor een bakkie het is een splinternieuw tentje en er lopen wat jonge mensen in, als ik later afreken kijk ik weer verbaasd want 4 cappuchino voor €5,40 is toch niets van vandaag de dag. We rijden vanaf hier naar Santiago en hebben vlakbij het centrum een plek gevonden waar we tot 15:00 kunnen staan en gaan vanaf hier lopen de telefoon zegt 20 minuten. Als we twijfelen volgen we de stroom mensen die de Camino lopen en komen zo op het grote plein voor de cathedraal waar dus allemaal mensen liggen uit te puffen, we hebben enorm respect voor deze mensen en ook voor de hele ploeg Duitsers die op hun electrische ATB ook hier eindigen. We lopen terug en eten wat bij een tentje maar maken de verkeerde keus een ballentent mooie borden maar weinig eten en dat voor €57 dus wij na dit direct opzoek naar Bram Ladage. Terug naar de auto doen we nog een boodschap en de telefoon brengt ons terug bij de auto het is al over drieën en alleen onze auto staat er nog. Snel bij de ruitenwisser kijken of er een bon zit maar gelukkig niets. Weer de weg op en richting Vigo maar net voor de brug van Vigo gaan we er af en volgen ja ........ de iPhone die ons echt ergens brengt waar je met een schoenlepel doorheen moet dus met een ingeklapte spiegel komen we er door. Een motorrijder zegt hem te volgen en brengt os voor het hek van de camping dat gesloten is. Ik bel het nummer en er word opgenomen een man zegt in het Engels dat hij het hek zal openen en dus kunnen we deze mini camping op en melden ons aan. Voor €19 mogen we zelf een plek uitzoeken een met electra, ik loop even nog naar hem toe en betaal en hij laat de toiletten zien en ook de douche met een €0,50 cent automaat. Als we gesetteld zijn gaan we even bij het strandje kijken en lopen 20% stijging omhoog naar het dorp. Weer thuis aan de thee en na de boterham maak ik nog even de blog. We denken dat we morgen ook maar hier blijven en dan woensdag naar Porto gaan maar daarover later meer.

10 mei dinsdag O lgrexario zie kaart

Als ik vanmorgen om acht uur buiten kom is alles drijfnat want het koelt hier flink af in de nachten zelfs de onderzijde van de luifel druppelt met enige regelmaat. Als een half uurtje later Tonia ook uit de veren is want we hebben wat minder geslapen want er is ergens een hond die hier de buurt bij elkaar blaft. Maar het is wat het is dus lekker aan het ontbijt want ik heb een lekker vers broodje gehaald bij George hij en zijn vrouw Loepe runnen deze camping. Ik zag hem al vroeg met hun dochter in de auto wegrijden want zij moest naar de universiteit en studeert vliegtuigbouw. En hij bracht dus die lekkere verse broden mee toen ik er één kocht zei hij wil je morgen weer hebbben ik maar direct ja gezegd. We drinken een bakkie en dan stap ik op mijn fiets want er moeten een paar hoogtemeters worden gemaakt vind ik. Ik rij de camping af en ga rechts de weg gaat op en neer ik probeer nog een keer een weg naar rechts maar kom dus benedenaan aan een strandje dus aan zee dit weggetje ging heel hard naar beneden en dat werd dus trappen maar dat geeft niet. Ik sla dus weer rechtsaf en maak deze weg op en aan het einde zit de mosselhandel zij halen al de mosselen van de kunstmatige eilandjes af voor de handel. Ik keer om en rij dus de camping voorbij om te kijken of er morgen als we hier weg gaan nog een andere weg is daar ik de spiegels misschien nog hard nodig heb. Ik vind hem ze zijn er aan bezig maar er word gewoon door gereden dus dat is vast voor morgen. We eten een boterham en gaan dan gewapend met een stoel naar het strand maar ik moest me eerst insmeren want anders staat er hier bij de restaurants kreeft op het menu.

Als we er zijn probeer ik toch maar even hoe koud de zee nog is maar duik er dan toch maar gewoon in en het feit dat ik deze blog weer maak bewijst dat je er niet aan bezwijkt. Na een uurtje zijn we gebakken en pakken we de rommel weer in de tas en lopen naar de camper. Ik had een mail aan de camping van morgen in Portugal gestuurd en daar kreeg ik zowaar antwoord op en een vraag beste Henk Borsje ik heb plaats voor u en hoe laat denkt u bij ons aan te komen is dat even netjes want dit is de eerste keer. Ik klets nog wat met George want hij is aan zijn nieuwe huis bezig dus dat is interessant maar ik ben niet mijn werkgoed gaan halen ondanks dat het kriebelde. We gaan nog even met onze handdoek en je €0,50 muntje naar de douche en dat is toch ook wel weer lekker. En jahoor Tonia gaat aan de nasi beginnen en een voordeel ik ruik sinds een paar dagen weer wat, dat is wel niet zo fijn als je zelf uit de broek gaat maar het is niet anders. Ik heb zojuist de luifel ingedraaid en de stoelen en het wasrek opgeborgen want zoals het steeds gaat vertrekken we morgen hier en gaan naar Portugal. We hadden al een tijdje zitten scouten op de Camperapp maar konden in Porto waar we dus op bezoek willen niets naar onze zin vinden. Nu hebben we er een in Vila Chã dat is wat kilometers boven Porto maar dichtbij een Metrostation die dus naar Porto gaat dus de oplossing ik las op de app dat fietsen of een taxi van de camping naar de halte een optie was dus daar komen we wel uit. Nu zit ik de blog te doen en Tonia zit voorin op twee stoelen een voor haar en een voor de benen en zit dus heerlijk haar boek te lezen. Ja dit boek waren we dagen kwijt ik hoor jullie zeggen hoe kan dat maar het kon dus wel maar het is dus terug. En ik heb aan deze dag ook weer een punt geluld en ga dus van een stukje cake genieten wat Tonia bij de chocolade heeft gelegd. Dus jullie allemaal een fijne avond en dag en morgen hoop ik dat er wat gebeurt dan horen jullie dat weer in Reismee.

Woensdag 11 mei Vila Chã

Ja vanmorgen van onze prachtige camping in Spanje vertrokken en via een hele mooie tuibrug lags de stad Vigo gereden en ons door een wirwar van wegen laten leiden tot we weer op de goede zaten en ons dus naar de grens van Spanje met Portugal begeven. Ik Portugal gaan we bij een resto wat drinken en zien dan dat het hier een uur vroeger is dan in Spanje dus weer een uur vakantie erbij. De nummering van de weg is ook gelijk veranderd maar bijn telefoon heeft er geen probleem me zelfs terug toen we net door een tolpoortje waren, dus weer terug het poortje weer door weg op en af en dan voor het tolpoortje er af. Nu rijden we dus weer op een tolweg en later weer een andere maar de tacker op het raam houdt de stand bij. Een kilometer of 15 voor Porto gaan we eraf en volgen de telefoon die ons weer voor de deur van de camping zet. Inchecken en we krijgen een dame voor de auto die ons de plek wijst. Later gaan we naar het winkeltje wat op de camping is en halen een paar boodschappen. We gaan ook nog even op de fiets naar het Metrostation waar we morgen opstappen naar Porto. Weer thuis steek ik nog wat uren in de tv die het gisteren heel belazerd deed en er later mee uit scheet met een balk middenin geen signaal. Nu ik een iir of drie later deze blog weer opload doet hij het nog niet en ik vind het wel best. Via internet hulplijn van Kanaal Digitaal de Smartcard laten resetten,Patrick gebeld en met hem zitten appen maar niks dus het is wat het is. Morgen dus naar Porto met de Metro maar daarover morgen meer. Groeten uit Vila Chã.

donderdag 12 mei Vila Chã

Het is even na het ontbijt dat we op de fiets stappen en naar het Metrostation rijden. Aangekomen bij de kaartautomaat staan er twee jonge mensen die heftig staan te stoeien met ijzeren Berta. Zij lopen geïrriteerd weg dus is het onze beurt om het maar plat te zeggen het ging klote, maar er staat ook nog een jonge man op het perron en die spreken we aan. In perfect Engels gaat hij voor ons aan de slag tot het op betalen aankomt en dan krijgt hij de melding dat de cash niet werkt en ook onze ING niet. We lossen het zo op hij zegt als hij het met zijn Portugese bankcard betaald en wij betalen het cash aan hemterug hij vind het goed. We checken in als de Metro komt en de rit duurt dacht ik 20 stations dus Tonia gaat zitten en wij kletsen. Hij heeft 7 maanden in Wageningen gestudeerd leuk hoor zo'n kleine wereld. Wij en hij ook moeten er het hoofdstation van Porto uit maar hij stelt voor om nog twee haltes op de gele lijn mee te gaan en dat brengt ons in het oude gedeelte an Porto. Hij wijst wat straten aan en geeft nog wat tips we vragen aan hem of hij nog tijd heeft voor een kop koffie en dat is goed. Gezellig wij vinden dat fijn en hij ook het is een bescheiden jongen (Migiél) hij gaat naar zijn trein en wij aan de hol want in weinig steden zie je zulke stijgende straten. We komen op een gegeven moment bij de rivier en zien een paar enorm hoge bruggen over de rivier gaan en nu weet ik ook dat wij er over een morgen heenrijden. We kijken links en rechts en verbazen ons over de echte oude huizen die helemaal met setjes van vier tegeltjes zijn bezet echt prachtig, de huizen zijn smal en hoog maar mooie bouwstijlen. Bij een uitbater in een soort Pieterstraat vallen we neer want van twaalf tot twee is het hot op de terrassen Pinheiro Unipessoal is een heerlijk visrestaurantje waar ik de sardienen en tonia de zalm kiest en hij adviseert daarbij een heerlijk droog wit wijntje dus daar gaat weer een fles in onze strotten. Het voorafje was van het huis en waren heerlijke grote mosselen en een lekker stuk vers brood erbij helemaal top. Wel mede doordat er geen groente bij zit nemen we een portie frieten erbij, heerlijk gegeten en voor een schijtprijsje gelukkig was het straatje smal dan konden we niet zo erg slingeren van die fles witte wijn. We hebben niets toe genomen want we hebben al ergens een ijszaak van Hägen Das gezien waar we ons dus weer naar toe begeven en een lekker bakje ijs nemen. We stappen weer in de Metro en gaan er op het hoofdstation weer uit. We vinden het hier toch wat minder maar slenteren wat straten af en vinden een prachtig parkje waar we een bejaardenbankje zien dus wij erop en even heerlijk mijmeren ovr hoe goed we het toch hebben. Later komen we toch weer bij het station en zoeken het perron waar lijn B komt die wij willen nemen en ons weer op het vertrekstation brengt genaamd Mindelo. En het mag ook verteld worden dat er ook hier nog eerlijke mensen bestaan want onze fietsen staan er nog dus fietsschoenen weer aan en over de keitjes naar de camper. Ik ga bij de dame van de receptie afrekenen en klets nog even met haar over heer leven ik reken onze twee dagen hier af en krijg een warme hand van haar en dat vind ik leuk zo een beetje meerwaarde. We lopen samen om om 18:45 nog even naar het strand (200 mtr.) en halen in het winkeltje nog wat te drinken voor vanavond want de vis van vanmiddag moet ook zwemmen. Nu ik heb weer wat met jullie gedeeld en Tonia slaat naast mij haar boek dicht want het is uit en vraagt mij of ik een glas bier wil dus lieve volgers ik ga stoppen want we gaan het op een zuipen zetten. Morgen gaan we misschien naar Lissabon maar dat zien we nog wel dus tot morgen.

Vrijdag 13 mei Villa Nova de Santo André

Daar gaan we dan om tien uur de poort uit van deze mooie plek, even langs een tankstation en we gooien er weer €114 gasolie bij. We zitten zo op de snelweg en krijgen op de telefoon te zien dat we deze weg na 270 km gaan verlaten. Maar er worden bij ons altijd koffiepauzes ingelast zo ook vandaag, en hij was tijdelijk verplaatst naar het parkeerterrein daar er verbouwd gaat worden. We gaan met een grote boog om Lissabon heen en komen in een vlak gebied met heel veel wijnstruiken en ook kurkeiken. Na heel vaak van weg te zijn veranderd rijden we een heel eind op de A10 en rijden door een gebied dat net zo goed de Veluwe kan heten veel zand en naaldbomen. We volgen nu de aanwijzing Algarve en komen ook bij een afslag met Sines er op dus eraf en volgen, deze plaats raken we niet want onze camping ligt iets hoger en de telefoon leidt ons via een andere weg maar we komen er. Het is een echt Camp man in een huisje slagboom voor erin en één voor eruit. We zijn ingeschreven en een rokende mevrouw zegt hier dadelijk naar rechts en je mag overal staan en ik vroeg voor de elektra en ze zei al die rode kasten kun je de stekker in duwen en je krijg 2 Amperé. We staan afgelegen en als ik voor de eerste keer de camper links op twee blokken heb gereden ga ik het snoer aansluiten. Als ik in de kast kijk zie ik twee kleuren wcd's het word dus een blauwe van 6 Amperé als we een kop thee hebben gedronken gaan we op de fiets naar de Intermarché en dat valt tegeen de is 7 km.maar gat hoog en laag dus puffen. Weer terug bij de hut eten we en als we de afwas klaar hebben gaat Tonia naar bed maar het is dan ook al 22:30. Ik zit nu de blog te maken maar als ik dadelijk de foto's erbij beb gezet ga ik ook lekker plat na 441 km inde warmte dan wel in de auto met de airco aan ben ik het ook wel zat. dus luitjes weer bedankt voor het lezen en volgen en tot morgen.

zaterdag 14 mei Vila Nova de Santo André

Om kwart voor acht ben ik uitgeslapen en ga ik dus maar voor in de wagen zitten tot Tonia eruit komt. Samen ontbijten we en daar het lekker weer is gaan we maar direct buiten zitten alles is droog dus het is vannacht niet echt koud geweest. We doen maar eerst een bakkie maar wat blijkt de fles die we gisteren hebbengekocht met het idee van volle melk blijkt karnemelk of iets wat daar veel op[ lijkt te zijn. Dus ook melk komt op mijn boodschappenlijstje te staan want ik ga zo weer op de fiets van Tonia want daar kunnen tassen op weer naar Santo André en Tonia gaat nog wat wassen. Het is voor mij weer een uitdaging om de rit die we gisteren deden iets sneller te doen en dus kom ik terug met een nat shirt maar wel met 53.9 km/u als hoogste snelheid. Na de lunch gaan we naar het laguno lopen en zien dat er daar ook fuiken uit worden gezet het is een stukje gebied waar mooie bloemen en cactussen staan we laten er een paar bij de foto's zien. We lopen ook naar het strand en zien daar de Atlantische Oceaan en dan 40 km zanddijk en dan het enorme meer waar onze camping aan zit. We lopen een eindje langs het strand en gaan dan bij een strandtent een biertje halen en omdat het een echt familietentje is rennen er wat kinderen rond en word er op het biljard een schone luier omgedaan bij een van de kleinkinderen door oma. Maar we genieten ervan want we verstaan er niets van maar maken er een eigen verhaal bij. We stappen toch maar weer op en gaan naar de camper en geloof het of niet ik heb misschien we twee uur buiten in een stoel in de zon niets zitten te doen, het leek echt een beetje op vakantie te lijken. Je luitjes die ik moest gaan halen was ook voor de pannenkoeken die Tonia gaat bakken en omdat zij dat fijn vind zet ik radio Rijnmond aan een soort van arbeidsvitamine. Ook dat eten behoord tot de dagelijks dingen ook tijdens de vakantie net als de afwas maar samen lossen we dat snel op zodat ik nu weer schrijf en Tonia haar boek weer heeft gepakt en weg droomt in een of andere love story. Morgen blijven we ook nog hier en dan maandag staat er een rit van 66 km op de rol en die zal ons brengen bij Joke en Peter Minnaar die hier als Nederlands echtpaar al jaren een Glamping bestieren. Toen ik met Ton van Ginkel in 1995 in Amerika fietste vlogen zij ook mee en zijn we ook de eerste dag daar met hen in Sanfrancisco wezen fietsen dus zodoende heb ik nu maar beloofd dat we bij hen langs zullen komen . Toen ik dit wat weken geleden met hen afsprak vonden zij het heel erg leuk. Maar luitjes eerst hebben we nog een zondag en als er niet veel gebeurt moet ik moergenavond maar weer zien wat ik kan schrijven maar dat is dan morgen.

Zondag 15 mei Santo André

Het is rustig hier op de camping er zijn veel mensen vertrokken maar daar hebben we geen last van gehad, alleen van de Portugese buren die gisteren een verjaardag hebben gevierd en dan de BBQ aansteken en niet kijken hoe de wind staat. Vanmorgen stonden er nog twee families en jahoor de BBQ ging weer aan. Maar wij zijn weggegaan we hadden toch al plannen voor een wandeling. Vanmorgen ben ik op de fiets gestapt om te kijken of een onverharde weg naar een drie kilometer hoger gelegen plaatsje gaat ook voor Tonia te doen is. Toen ik na 16 km terug kwam moest ik bekennen dat het geen optie was om het met de fiets te doen daar ik ook meermalen met de ATB in het zand heb vastgezeten. Dus besluiten we maar te gaan lopen dat valt ook wel een beetje tegen en dus als we er zijn ploffen we neer bij een restaurant en bestellen twee heerlijke koude kletsen en Tonia zegt zouden ze een portie olijven hebben dus zeg ik tegen haar ga maar kijken, zij komt dus naar buiten en vlak daar achter het meisje van de bar en zet dus een bakje olijven neer. Als ik later nog twee biertjes haal aan de bar zeg ik dat ik deze en de olijven direct afreken ja schrik twee bier op een terras en olijven €3,60. Tonia heeft besloten dat zij niet over het pad van de heenweg terug gaat, we besluiten over de harde rand van het strand terug te lopen. Als we er maar net lopen komt er een flinke golf met als gevolg twee paar schoenen vol water, Tonia besluit die van haar uit te trekken maar ik houd ze aan. Het kost wel wat moeite en we zijn na een uur ook wel blij dat we weer op een plankier kunnen lopen en hier trekt ook Tonia haar natte schoenen weer aan. Maar we komen weer thuis wel een beetje verrot maar dat geeft niet. Ik zet een kop thee en haal de binnenzolen uit de schoenen verwijder zand en plaats ze in de zon Tonia heeft het even gehad en zit heerlijk in een stoel in de zon. Maar we genieten toch samen ook nog een uurtje van de zon want het is half zes, omhalf zeven gaat Tonia toch weer aan een potje eten beginnen Ik heb gisteren in de supermarkt spitskool gehaald en dat staat dus met rijst en kerriesaus op het menu. Ik was de rommel af en Tonia gaat douchen en komt weer herboren terug ik ben dan bezig aan dingen zoals vuilwater afvoeren en de poepdoos legen. Tonia zet een bakkie en omdat de Vodafone app niet werkt heb ik geen internet en kan dus ook radio Rijnmond niet op, ik draai haar stoel om en ze zit first class. Ik probeer het nog een keer en jahoor we hebben weer internet dus schrijf ik weer een stukje en plak er zo nog wat foto's bij. Terwijl ik dit schrijf krijg ik boven in beeld een bericht van Joke en Peter dat zij alweer thuis zijn en zij vragen waar wij dus zijn dus bericht ik hen van onze locatie.

Ja luitjes als het goed gaat gaan we dus morgen naar hen toe en is dat tevens het verste punt van deze reis, maar ook daar zullen we best wat beleven wat we met jullie gaan delen dus............... tot later.

Maandag 16 mei Portugal Natural Lodges

Ik ben vanmorgen even naar de receptie gelopen en heb de drie nachten afgerekend een koopje €38,50 lekkere douches electra. We rijden richting Sines en volgen het bord centrum maar al snel zien we de Mac en ook een Intermarche dus eerst een bakkie bij de Mac nu luitjes dat is een tegenvaller. Cappuchino kennen ze niet dus koffie dus krijgen we een kopje wat uit een popenhuis kon komen, maar wel lekker sterk je bent direct wakker. Vanaf hier gaan we binnendoor rijden veel bochten maar prachtige natuur en erg droog we rijden het dorp Cerval in en gaan op een terras zitten. Ik ga even bij de counter kijken en zie dat er niet op het terras wordt geserveerd. We kijken binnen maar de drie tafeltjes zijn bezet en we vragen als we wat eten mag het buiten wat de dame ook goed vind. Het word een kerriekleurige soep net een soort snijbonen erin de soep van de dag, we krijgen een grote kom en nemen er een broodje kaas bij ik melk Tonia een flesje chocolademelk. Als Tonia terug komt van het afrekenen want het was de prijs van €8,00 voor dit geld kun je nog eens op een terrasje gaan zitten. We vervolgen onze weg en met war wringen door het dorpje Troviscais komen we op een onverharde rode weg en ondanks dat we heel langzaam rijden zie ik in de spiels allen maar een rode stofwolk die ons volgt. Op de gps komen we voor een hek te staan waar twee paarden staan ik ga onder het draadje door de deur staat open ik loop naar binnen en roep volk maar niets. Ik laat de camper hier staan met Tonia en loop het pad waar we vanaf komen wat verder af maar vind niets dus loop terug en vind daar Peter die bij Tonia staat in zijn Toyota en naar wat blijkt moesten we een goede 200 meter terug zijn daar waren we dus voorbij gereden en stond op een bordje PNL en wij dus niet de link gelegd dat dit de letters zijn van hun bedrijf. We worden hartelijk welkom geheten door Joke en Peter en drie honden en twee katten maar hier loopt het lekker allemaal vrij net als de kippen. Na wat te hebben gedronken gaan we even rond en zien wat een prachtplek zij hier hebben en zijn twee clampinghuisjes bezet maar we kijken in de derde erg mooi en heel bijzonder. Het is alweer zeven uur geweest al we met z'n zessen aan tafel gaan want ook de twee mensen die tijdens hen vakantie op de plek hebben gelet zijn er nog. Heerlijk gegeten en er word nog lang gepraat over van alles de twee rijden motor en Joke en Peter hebben dat gedaan en ook wij dus leuke verhalen. Om tien uur is het feestje voorbij en gaan we dus na 72 km hier weer naar onze camper en duiken onze mandjes in. Vanuit deze prachtplek de hartelijke groeten en we gaan woensdagmorgen hier weer weg, deze mensen hebben ook een bedrijf te runnen dus altijd wel wat te doen.

Dinsdag 17 mei Portugal Natural Lodges

Het is alweer vroeg warm maar als Joke met de honden gaat lopen ga ik met haar mee het is een enorm landgoed van we enkele vierkante km. Maar na een km of twee zijn we weer bij de camper. Ik kleed me om en maak een bodon en mijn fiets klaar want ik ga naar de bakker en groentehal in São Luis maar Peter heeft een mooie rit voor mij opgeschreven en die gaat over een GR route, nou ja Joke en Peter doen het ook dus dan gaan we er maar voor het idee van Peter was goed om een bidon mee te nemen want je fiets je een droge bek. Maar we komen er maar het is een kluif allemaal gravel en op en neer maar we staan bij de bakker voor de deur en gaan ook nog even voor de brocoli naar de hal bij het pleintje en stap dan weer op de Fiets en ga in 8 KM. naar huis de heen weg was 17 km over gravel. Weer thuis blaas ik even uit en nemen we een boterham en gaan dan samen aan het heerlijke zwembad liggen wat nu voor ons alleen is. Om een uur of vier gaan onze gastheer en gastvrouw met twee vrienden weg dus zijn we alleen op het erf. Ik heb met Peter afgesproken dat we morgenochtend voor we vertrekken nog even samen een tochtje in de buurt maken, dus ik doe vanavond maar rustigaan want ik weet hoe zo'n tochtje kan gaan. Het is hier nu 20:30 en op de vogels na hoor je hier niets , maar ook aan dit eerhaal is voor vandaag een eind gekomen dus het ga jullie goed en tot morgen.

woensdag 18 mei Campo Maior 10 km van de grens met Spanje

Vanmorgen staat om 9:30 Peter met z'n fietskleren klaar om met zijn gravelbike en ik dus met mijn Klein ATB een rondje te gaan rijden. Hij woont niet zover van het dorp maar als we er zijn hebben we al 144 hoogtemeters te pakken en moet ik even naar mijn 2e adem zoeken. Het is echt een eldorado voor iedere atb of gravelbikefietser we trappen omhoog en vliegen naar beneden en dat constant hij is voor mij de perfecte reisleider en verteld de specifieke dingen van zijn achtertuin. we komen ook bij een watertje waar nog al eens wat alernative mensen neerstrijken en dan langere tijd blijven hij wees me op de hoopjes met het toiletpapier. Ook rijden we aan de oever van één der schoonste rivieren van Portugal. Ik krijg wat uitleg hoe het verbouwen hier gaat en we stijgen weer op onze rossen. Na 30 km en ik bet een natte rug en mijn tong tussen het grote blad en Peter kijkt op zijn Garmin en ziet aan de tabel dat hij geen hersteltijd nodig heeft dat is dus zoiets hij heeft op de spaarbrander gereden. We gaan nog even samen naar hen toe en als Peter onder de douche vandaan komt stap ik eronder. Zij moeten de man en vrouw die voor hen tijdens hun vakantie op de zaak hebben gepast naar de bushalte brengen en gaan dus zo weg. Peter helpt ons nod even om de blokken onder de rechterwielen te verwijderen en wij zwaaien hen uit. Als wij ook zover zijn draai ik de camper van zijn erf af en gaan we tegen de hol op naar het dorpstraatje dat gebeurt op gravel en in de 1e vernelling eerst dacht ik dat gaat wel in twee maar toen sloeg hij halverwege af dus handrem erop en de hellingproef en we kwamen dus gewoon weer boven. Via de C1 en A2 komen we op de A6 die we bijna aan het einde als tolweg verlaten en we zien het bedrag €34,20 verschijnen Tonia schrikt ervan. We verlaten bij afslag 11 de A6 en rijden 13 km op de N373 die ons in Camp Maior brengt we moeten er helemaal buitenom rijden en komen dan bij de camping. Het is nu half vijf en we worden ingeschreven en krijgen een plaats voor bij de poort met electra. We zetten de camper op z'n plek en gaan direct weer naar het kantoor anex cafetaria want om vijf uur is het borrelen dus schuiven we aan, deze camping word gerund door een Nederlandse man en vrouw. Zei een gezellige prater en hij wat minder maar samen hebben ze een goed luisterend publiek. Het dorp is bekend van de Delta koffiebranders en is vele malen groter als bv onze Douwe Egberts en er werken 3000 mensen en misschien gaan we morgen voor een rondleiding en nog meer bijzonderheden dus blijven we wel een dagje hangen. We lopen naar het dorp 2 km en eten er wat en lopen dan in het schemer weer terug, Tonia belt met Ingrid en ik ga even naar de wc en begin dan aan dit wat jullie nu lezen en hoop dat jullie zo stiekem een beetje meereizen. Ik zie op mijn horloge dat het Tien voor elf is en dan vind ik het na 295 km en een pittig fietstochtje met Peter weer tijd om ook hier een ........... achter te zetten.

19 Mei Campo Maior het is warm.

Ja dat was het dan gebakken aardappelen met een heerlijke bak verse salade en een ei erbij heerlijk, de chef kok die ook bij mij aan tafel zat vond het ook heerlijk. Even samen de vaat gedaan Tonia gaat buiten haar boek lezen ik zet een bakkie voor haar en een choco voor mij en open de Mac Book en ga maar even kijken of ik nog wat aan elkaar kan liegen. We gaan om 11:30 op de fiets naar het dorp we moeten wat boodschappen doen maar gaan eerst naar het kasteel daar de kastelen vaak ergens bovenop staan zie ik de bui al hangen. We staan voor een straatje waar het touwtje van de stratenmaker zeker door een duif mee omhoog is genomen want je kijkt bijna tegen de straat aan.

We zetten de fietsen tegen een paas en met het slot aan elkaar ik wissel mijn fietsschoenen voor sandalen en we gaan aan de bestijging beginnen en jahoor we staan voor een prachtige entree met mooi glas en een balie met twee dames erachter. We vragen of we binnen kunnen kijken maar het binnen kijken gaat onder leiding van een gids en dat kan om 14:15 en daar het nu 12:15 is gaat dat hem niet worden maar we kunnen binnen de gerestaureerde vestingmuur van prachtige vergezichten genieten dus dan doen we dat maar. Na wat foto's beginnen we weer aan de afdaling maar belanden nog heel hoog al snel in een kroeg waar we wat te drinken bestellen, er staat een heer aan de bar die een doos vol met van alles koopt. Als hij wegloopt legt hij bij ons op tafel ook wat chocolade om te snoepen neet en verlaat na een glimlach het café. Wij kijken als enige klant met een schuin oog naar de tv en het gaat over Poetin en Covid de oude baas zet hem wat harder en staat vanachter de bar van alles tegen ons aan te praten. Daar wij er geen pepernoot van begrijpen doen we het maar met een glimlach af, Als we ev en later weg gaan gaat de zaak ook direct dicht. Wij weer even op het dorpsplan gekeken en jahoor we komen weer bij de fietsen, schoenen wisselen en naar de supermarkt. Aan Tonia haar fiets zit een tas die precies groot genoeg is en dus keren we huiswaarts heuveltje op en weer af valt mee maar is 30 graden. Om vijf uur gaan we naar het borrel uurtje voor de receptie en horen van velen die wat hebben ondernomen de update onder het genot van een biertje of cola of een lokaal wijntje. Dus echt veel is er vandaag niet gebeurt maar dat hoeft ook niet de verhalen van de andere mensen die wel wat hebben beleefd zij ook wel leuk. en zo begin ik weer waar ik mee ben begonnen aan de aardappelen met sla enTonia is ook alweer binnen anders had ze een nachtkijker moeten kopen want hier gaat het licht buien uit. Ik hang er zo nog wat foto's aan en hoop dat ik als jullie het willen morgen weer een blog kan vullen met wat wij beleven.

20 mei Tordesillas Spanje

Het is alweer 9:15 als we deze gezellige familiecamping verlaten en we beginnen op wat kleine smalle wegetjes opweg naar de Spaanse grens dus we volgen de borden Alburquerque en dachten dat we in Amerika zaten. Op de grens kan ik gewoon stil staan terwijl Tonia een foto neemt van het Spaans Europese bord ook zijn we weer een uur kwijt want in Spanje is het een uur later. In deze plaats geeft de routeplanner van de iPhone een optie om een andere route te volgen die wat vlotter gaat dus daar gaan we voor daar Tonia het wat minder prettig vindt om zo door de bochten te vliegen dus gaan we richting Cáceres en gaan daar de autoweg op dit gebied heet de Sierra Pedro en de route heet Ruta de la Plata het stormt hier en de hele camper deint mee. Net voorbij de stad Aldeanueva del Camino rijden we langs een kilometers lang waterreservoir en iets later rijden we bij de stad Béjar en zien daar op de toppen nog sneeuw liggen. We eten onder weg war bij een restaurant/ cafetaria Truckstop en gaan weer de weg op en komen langs een bord en zeggen tegen elkaar die band kennen we de naam Buenavista (Cuba) Deze weg zijn we opgegaan bij afslag 501 en nu bij 330 houd de weg op bij een rotonde en dat is boven Salamanca wij gaan dde A62 oftewel de E80 naar het noordoosten volgen en komen na deze 90 km van de 400 totaal in Tordesillas en vinden er onze bestemming Camping EL ASTRAL en nemen plek 7H met elektra. Tonia loopt naast de receptie een deur van het restaurant in en reserveert een tafeltje voor 19:00. We bouwen de boel weer op het is hier klam weer en zeker boven de 30 graden dus plakkerig maar niet zeuren we zijn zelf hierheen gegaan. Het eten was heerlijk maar voor dit bedrag een je in Portugal drie maal, maar afrekenen en verder gaan met ademhalen. We hebben in principe voor twee dagen geboekt maar als we willen mogen we langer blijven. Dit is voor het eerst dat ik dit bericht in de WIFI kan schrijven want dat was er of niet of zo slecht dat als je daar op moest wachten we pas eind augustus thuis zijn dus nam ik het steeds van de telefoon, ik heb er gisteren 10 gig bij gekocht en wat een verbazing nu hebben we WIFI maar WIFI of niet het is elf uur en ik hoor naast mij de Douro ruisen en daar word ik slaperig van dus ga ik net als Toni naar bed dus welterusten.

21 mei zaterdag Tordesillas Spanje

Het is plakkerig weer als we uit onze mandjes komen Maar toch besluit Tonia om er twee wassen in te gooien. Met de wassen en het rommelen is er alweer een groot deel van de ochtend op. We besluiten naar het stadje te lopen dat gaar dan over een prachtige brug en die gaat weer over de rivier de Douro. Het is erg warm dus we doen rustig aan en nwe zijn gewapend met een cityplan dus we vinden onze weg heus wel en zo gebeurt het dus ook nu en belanden we midden in het centrum op een soort Beestenmarkt van Delft. We zien ergens een lege tafel en gaan er zitten een vriendelijke man helpt ons even bij de lei waarop wat keuzes staan voor de hap van de dag. Dat word dan soep met hele grote witte bonen en schelpen maar het smaakt heerlijk we hebben er een witte wijn bij gevraagd en als hij de twee glazen heeft ingeschonken zet hij de fles op tafel, dus wij zeggen tegen elkaar het is vast zijn bedoeling dat we hem opmaken. Het hoofdgerecht is Bakkeljouw met gebakken aardappeltjes en we zullen er niet om liegen maar het smaakte heerlijk. Er komt weer een man aan tafel en vraagt wat het dessert mag zijn en we nemen een klein bakje ijs. Ja en omdat we toch die fles maar koud willen maken zeggen we tegen elkaar rustig aan we hebben alle tijd en we hebben er noog een uurtje aangeplakt, Dan komt het de rekening die bedraagt €36 dus ik zeg tegen die man dat hij vergeten is de fles wijn te rekenen maar wat blijkt de fles zat in de twee maal €18 die het drie gangen koste dus een meevaller. We gaan opzoek naar een supermarkt en vinden er een de Dio we hebben war spullen nodig maar nemen eer ook een literfles koud water bij. Buitengekomen drinken we eerst allebei wat slokken uit de fles wat we staan een beetje uit te gaan. Als we alweer vlakbij de brug staan zeg ik tegen Tonia zullen we toch nog even bij de Ceramist gaan kijken dar zijn toch vaak bijzondere beroepen en dus ook aparte mensen. We lopen naar binnen en direct komt er van de trap een man van de trap af en heet ons welkom, Tonia zegt mogen we even rondkijken wat hij goed vindt. En ja hoor we vinden wat en hij maakt nog een beetje promo voor een mooie hanger dus moeten we afrekenen dat gaat ook bij hem met de kaart maar na twee mislukte pogingen zeg ik steek hem er eens voor in het apparaat en nadat Tonia haar code heeft ingetoetst en op OK heeft gedrukt is de deal beklonken. Hij is echt blij en pakt het beeldje netjes in de bubbeltjesfolie en alles in een papieren tasje die hij netjes met cellotape dichtplakt. Na het handen schudden hadden we toch het idee dat we hem met het bezoekje en de verkoop toch wel blij hadden gemaakt, Op naar de brug waar we nog door een jongedame worden gevraagd of we een foto van haar en haar vriend willen maken, Tonia drukt twee maal af en maakt daarmee ook weer twee mensen blij. Daar zijn we dan weer bij de hut en we beginnen met de was op te ruimen en ik dus de waslijnen en het wasrek op te bergen. Als we even later zitten zeg ik tegen Tonia ik ga me maar weer eens scheren oordat ik tot ongewenst persoon word verklaard en het land uit moet. Ja en dan eten we nog een stukje stokbrood wat met deze temperaturen meer stok als brood is maar het aanwezige broodmes van Ikea snijd er toch met veel gemak weer hapklare brokken van en met een lekker stukje kaas smaakt het nog best. Als we om een uur of negen buiten zitten komt er opeens een harde wind en een donderslag en er vallen 10 druppels maar nu ik zit te schrijven hoor ik weer wat druppels op het bovenluik. En laten we eerlijk zijn de aarde kan best wat water gebruiken . Tonia ligt alweer met een thriller in bed dus ik maak hier voor vandaag ook maar weer een einde aan en wens jullie een fijne dag want morgen schuiven we 250 km op naar het noordoosten en daar dus ook morgen weer deze redactiewagen en als ik weer wat te schrijven heb wil ik dat wel graag met jullie delen, u bent allen gegroet.

22 mei zondag Nuvilla Baskenland

Ha die beste lezers ja het klopt we zijn sinds gisteren weer 250 km naar het noordoosten opgeschoven en staan nu in het dorpje Nuvella we dachten net in Baskenland.

Vanmorgen zijn we pas om 9:30 vertrokken en toen we een goed uur op de A 62 zaten bij de plaats Palencia lekker bij een Repsol station een bakkie gedaan. Als we de stad Bourgos zijn gepasseerd en de klok 13:15 aangeeft gaan we er weer vanaf en meestal doen we dit bij een plek waar ook voor een sanitaire stop wat mogelijkheden zijn. We gooien de deur open en eten bij broodje (Henk en Tonia) ons eigen meegenomen lunch op ook heerlijk en altijd eigen keus. We moeten nu nog zo’n 90 km geeft de iPhone aan dus het is zo weer gepiept we blijven op de E80 tot hij aangeeft dat we eraf mogen. Na de tweede rotonde gaan we een stukje parallel aan de weg naar het noorden en volgen de A3310 tot we rechtsaf moeten er rijdt op dat moment nog een camper achter ons die rechtdoor gaat we rijden nu op een onverharde weg met grote gaten maar stapvoets komen we aan het einde ervan en schieten het asfalt weer op.

Het weggetje is breed genoeg voor onze camper maar we komen gelukkig ook geen fietser tegen want daar was dan geen ruimte voor geweest. Twee gehuchten komen we door en na het tweede zien we een bord met Rob Le Verde en melden ons aan. Wij zijn ingeschreven en achter ons komt de camper die achter ons zat. We krijgen een plattegrond met vier opties zelf opzoeken we nemen 125 en installeren de boel. Ik loop met het plattegrondje naar de receptie en kom de camper van de andere mensen tegen hij doet het raam open en ik zeg op 125 zijn wij gaan staan maar de 122 plek heb ik naderhand gezien is een prachtige. Zij gaan dus daar staan op deze mooie plek en inderdaad de mensen zeiden tegen ons we wilden eerst één nacht maar op deze plek blijven we twee nachten. Dus ik hoop maar dat ik in mijn volgende leven terugkrijg wat ik in dit leven heb weggegeven dan komt het daar wel goed denk ik. Tonia is even naar de winkel en komt dus na de thee nog met lekkere olijven aan dus omdat wij dat gezond vinden eten we ze maar op. Het is wel flink heuvelachtig maar sinds ik mijn ritje met Peter heb gereden bij hem in de achtertuin voel ik me zo sterk dat ik morgen toch even een rondje ga maken als ik er aan denk zal ik de Garmin erop zetten zodat ik het met de geïnteresseerden kan delen, maar dat is morgen het is nu 18:30 en het lijkt of er een bomalarm is afgegaan, naar blijkt mag je hier tot 19:00 vertrekken en zo te zien maken veel Spanjaarden hier uit de buurt daar gebruik van. Maar Tonia is aan de macaroni begonnen dus wij gaan zo even nassen want we doen wel niet veel maar van alleen drinken word je wel flauw dus daarom gaan we zo aan tafel.

Groeten vanuit weer een prachtplek als ik morgen fiets zal ik kijken voor wat sfeerfoto’s groeten Tonia en Henk

23 mei 2022 maandagNuville(Baskenland)

Ja luitjes je hebt wel eens een dag dan gaat het op een vakantiedag lijken nu dat is dan deze maandag.

En denk nu niet gelijk omdat het in blauw geschreven is dat het een blauwe maandag is want dat is niet zo.

Ik ben na onze ochtendrituelen maar weer eens in mijn fietskleren gestapt want anders krijg ik ontwenningsverschijnselen.

Ik ben dus de laaste12 kilometer die we vanaf de autoweg binnendoor naar deze plek reden even op de fiets nagereden.

Het was wel zo dat deFiatDucato 130 pkhet er minder warm van heeft gekregen dan ik maar dat is dus niet erg.

Als ik weer bij de camper kom zie ik dat het 21.8 km is en ook 434 hoogtemeters en 52.4 max dus in ieder geval lekker bezig.

Maar na de lunch lopen we samen even naar de receptie en rekenende twee overnachtingen met hen af.

Ook vragen we of het restaurant vanavond open is dit omdat er maar een kleine bezetting is op de camping.

Het is in orde om 18:00 gaat de bar open en om 18:45 gaat de kok aan de pannen staan en draait de gaskraan open.

Waarom we al zo vroeg afrekenen is als we morgen op tijd wegwillen kan dat niet want de receptie gaat pas om 9:30open.

Maar nu ik dit zit te schrijven is het fris en met een noordoostenwind zitten we dus lekker binnen.

Maar als het goed is schrijf ik het volgende bericht weer uit Frankrijk want iets onder Bordeaux is onze bestemming.

Dus vanuit Nuville de groeten en tot morgen.

( ik zie dus nu ik het vanuit Word in Reismee plak dat blauwe en gele kleuren niet mee zijn gegaan)

24 mei 2022 dinsdag Selles

Ja dan neem ik jullie wel mee van A naar B dus van Roble_Verde Naar Sellis maar daar kan ik kort over zijn daar is niet veel over te zeggen dus je word ook niet verrast door de niet gemaakte foto's want die hoef ik dan ook niet te plaatsen . Maar wat vandaag niet is kan er misschien morgen wel weer zijn. Dus voor u en ook voor mij hopen op morgen beter.

25 mei woensdag Saint -Avertin

We rijden vanmorgen om 9:00 de camping in Salles af en gaan aan de overzijde bij de supermarkt tanken. We rijden terug naar de afalg waar we gisteren de snelweg af zijn gegaan. Onze eerste hobbel is Bordeaux maar aan de kant naar het noorden waar wij naar toe gaan valt het mee, maar naar het zuiden is het enorm druk en er staan dan ook kilometers file. Als we hier omheen zijn zie ik op mijn telefoon waar de route op staat na 131 km links aanhouden.Dus de cruise gaat erop en gaan met die banaan er is ontzettend veel vrachtverkeer op de weg maar het is dan ook een grote ader naar Spanje en Portugal. Om half elf roept Tonia tijd voor een bakkie dus gaan we er af, en nemen een bakkie maar de automaat waar de eerste order van ons weigert neemt wel de €1,70 van de kaart aan maar schenkt niet. Ik haal de man van de sevice erbij en hij laat mij aan de zijkant van de automaat lezen dat als hij wel geld int maar niet schenkt het geld binnen 72 uur weer word teruggestort. We zirren bij de afslag van Tours die wij moeten hebben en de weg die we net heen reden rijden we nu tegengesteld rechts naast de weg terug. En zo komen we dus op onze stek voor vandaag terecht het is camping Val de Loire en die ligt in Saint Avertin aan de rivier de Cher. We schrijven ons in en ek vraag aan de man achter de balie voor een plek zonder bomen en leg hem uit waarvoor. We krijgen plaats 69 en we zetten hem erop sluiten de elektra aan en we zien dat de boom die naast de plaats staat de boosdoener is en de schotel dus maar blijft zoeken. We zien dat 71 een betere optie is dus wisselen we en ja hoor hij vind Astra 3 dus we hebben tv voor de wedstrijd van Feyenoord, Tonia geeft de nieuwe plaats bij de receptie door. Ik heb op de kaart gekeken en zie een Azië restaurant en ik stap op de fiets en rij het dorp in en zoek hem op. Om tien voor zeven gaan we lopend naar de Chinees en we eten ons vol wat dat is ook hier de formule All You Can Eat en dat doen we dus teveel. Weer thuis kijken we de wedstrijd die nu ik dit schrijf is afgelopen maar helaas verloren maar het is niet anders. Het blijft voor ons hetzelfde we staan morgenochtend op pakken in starten de camper en we gaan naar de volgende stek vandaag was het 405 km en morgen iets minder denk ik. Maar dat is voor morgen.

Donderdag 26 mei Jumiéges

Vanmorgen weer vetrokken van een mooie stek maar na een slechte avond, hebben we onze plaats gewisseld voor de wedstrijd verliezen ze. We rijden het dorp anders uit daar de Camping aan een eenrichtingsweg zit en komen zo ook weer langs de Aziëaat waar we gisteren aten. We nemen de tolweg naar Le Mans de stad van de races, ik bel Jordy nog op en vraag hem of ik nog een inschrijving moet regelen. Als we boven Le Mans zijn gaan we alternatief rijden en dat was erg rustgevend want op deze vrije dag ook voor de Fransen is het erg druk. In het stadje Verneuil d'Avre et d'Iton tanken we de auto af en gaan bij het restaurant van de Bricomarché voor onze plat du jour. Ja we nemen ook weer een toetje en die van Tonia heb ik maar op de foto gezet want anders geloven jullie het niet, de naam is Proffirols (foto) Opstappen want we willen naar Rouen waar we een leuke camping op een soort schiereilandje hebben gevonden. We passeren een prachtige brug (foto) die pas boven de 3.5ton verboden is dus dit geld niet voor ons ergens missen we een afslag dus de volgende eraf maar dat is best even friemelen want het is allemaal erg klein maar eind goed al goed. We zien een afslag van de golfbaan met op het parkeerterrein een splitsing naar de camping, aanmelden voor één nacht met elektra we mogen op 16 gaan staan dit is een plaats voor een stacaravan maar prachtig met een kraan erbij. We lopen nog even een stukje naar de oever maar ik vind het fris zo in mijn T shirt dus zijn we snel weer thuis. Voor morgen hebben we de laatste stop gepland vlak bij Hulst in Zeeuws Vlaanderen als het goed is maar dat weten we morgen.

27 mei vrijdag Camping Tuinenburg Zaamslag

Ja het gaat als we net op de 150 zitten en naar de 151 moeten mis dus keer ik om en sta dus 23 KM later op hetzelfde punt en nu gaat het goed, maar alle begin is moeilijk. Via Amiens waar we onderdoor gaan duiken we de A1 op en zitten dan al wat kilometers boven Parijs en we zeggen tegen elkaar ik heb er niets aan gemist. Om 13:00 gaan we er af voor de lunch en zitten dus in dezelfde resto als in september met de andere camper op de heenweg naar het zuiden. We genieten nog even van wat tolpoortjes en rijden richting Rijssel waar we dus Frankrijk uitrijden en in België zijn beland. We rijden op de E17 maar gaan er net boven Gent vanaf en houden nu Zelzate aan en verwonderen ons erover dat dit nog zo een enorm havengebied is. Net boven Zelzate gaan we Nederland weer in ik stel de Camperapp in op camping Konstance maar die blijkt vol te zijn dus op naar de volgende over hele smalle dijkjes. Ik bel met Jaqueline de Winter en vraag een plaats maar zij moet ons teleur stellen want er zijn nog wat reserveringen en dat zijn nu nog de vrije plekken. Op naar de volgende maar nu heb ik een telefoonnummer en bel op, krijg een vrouw aan de lijn en vertel onze wens en zij vind het goed voor één nacht. We zoeken een lekker plekje gooien het spul toch maar even aan de stroom en gaan nog even heerlijk van de zon genieten. Als Tonia de spagetti klaar heeft eten we binnen maar gaan na het eten nog even lekker in de zon zitten. Het word zo rond 20:30 fris dus naar binnen ik maak koffie voor Tonia en begin aan dit verhaal dat ik na 431 km nu op de blog schrijf. Ik spreek net met Tonia af dat ik morgenochtend wel even op de fiets naar de bakker in Axel ga maar niet als het regent, dus dat worden verse broodjes voor het ontbijt en misschien wel wat voor bij de koffie. Ik ga voor mijzelf een bakkie chocolademelk maken dus wens jullie het allerbeste en tot de finale.

28 mei zaterdag Zaamslag Zeeuws Vlaanderen

Ik stap nog voor het ontbijt op de fiets want ik heb beloofd dat we vandaag vers brood zouden eten, bij de bakker neem ik ook Zeeuwse Bolussen mee en rij naar de camping ik maak in het dorp nog even een foto van een straatnaam wat ik op de heenweg al zag dat heet Korte Delft. Het is na alle vreemde en stokbroden ook weer heerlijk om een ander broodje te eten niet dat het slecht was maar anders. Voor we ertrekken lozen we nog even het vuile water en maak ik de toiletcassette leeg en schoon. Opweg via de Westerscheldetunnel waar ik de tag lane neem maar daar is hij dus niet voor geschikt maar we hebben ook nog gewoon een betaalkaart. Op naar de sluizen waar we brug geopend vinden dus een minuut of tien op één plek staan en evenlater moeten we over de brug bij het Hellegatsplein waar tegenwoordig 50 km de limiet is want de constructie moet worden hersteld maar dat duurt nog een tijdje. De A4 leid ons langs Bergen op Zoom en Halsteren maar ook Steenbergen aan Zee passeren we en zo komen we via de Heinenoordtunnel weer op Rotterdam zuid en rijden via de Beneluxtunnel naar de afslag Vlaardingen en komen dan op de Derde Industriestraat waar de deur van Rreclame al voor ons openstaat. Even bijbabbelen met een bakkie en een Zeeuwse Bolus en dan gaan we aan de schoonmaak beginnen het is natuurlijk super dat we dit hier bij Sven kunnen doen en we hebben de twee handjes van hem hard nodig. We lassen even een lunch in en zitten dus gezellig met z'n drieën aan de grote tafel en laat het ons lekker smaken. Het is al met al nog al een hele klus want Sven heeft net als ik zoiets dat het mooier terug moet als dat je hebt gekregen, nu dat is dan gelukt hij staat te glimmen als een hondenpik in de maaneschijn . Ook Jordy rijdt nog even langs en zoekt nog even naar de omvormer die hij vindt in de camper aanwezig moet zijn, we vinden hem niet maar denken er nog over na. Sven moet naar huis en wij gaan op de Deltaweg nog ëën keer de camper aftanken want morgen gaan we hem bij Provato in Rotterdam neerzetten dan kan Patrick er weer over beschikken, wij hebben ervan genoten en ik hoop jullie ook van het meereizen.

Dank jullie wel voor het volgen en de vele leuke reacties op de Reismee blog. Groeten Tonia en Henk

Jordy

Spannend hoor, maar wel een heel leuk vooruitzicht, gaan jullie er maar lekker van genieten, het is jullie gegund

Gerard en Trees

We kunnen niet wachten op verhalen we hopen dat het een mooie reis wordt en een mooie

Is dit al voorpret ?

Marianne

Ik kijk uit naar jullie leuke verhalen van alle gebeurtenissen onderweg☀️☀️?

Herman Limburg

Vive la France....eerste etappe zit er op en vandaag verder richting het zuiden. Voorspoedige reis en ben benieuwd waar jullie eind van de dag bivakkeren.

Gerard

Eén mooie ZONDAG morgen heer schijnt denk zon ik hoop ook bij jullie en
goed geslapen denk eerste keer in je camper. Goede reis en veel plezier je fiets maat

Marianne

Jammer dat mijn bericht van gisteren er niet opstond ?
Ben benieuwd waar jullie vannacht bivakkeren. Hier schijnt de zon ook heerlijk. Hopelijk worden al jullie dagen ook zo mooi.
Goede reis verder. We horen weer van jullie

Herman Limburg

Weer 625 km. gezakt naar het zuiden op weg naar jullie eindbestemming. De reis gaat voorspoedig en mooi op schema. Waarschijnlijk zitten jullie al in Spanje aan de "café con leche con tarta de manzana". Vandaag met Marianne een heerlijke wandeltocht in Hoek van Holland gemaakt. Adios en tot morgen.

Marianne

Mijn dag kan niet meer stuk????
Ik heb de kat weer terug. Heel mager en moet thuis nog even wennen, maar weer bij mij.helemaal HAPPY

Herman Limburg

Ondanks een pech dag bij Charles en Greet toch een leuke dag gehad. Vandaag zal het dan richting Spanje gaan. De Pyreneeën over en Hasta la vista.

Ida

Rijd je een beetje langzaam dat je wat van het landschap ziet.
Het staat nu vol met gele …… en met misschien ook wel zonnebloemen,
Amanda en ……….. zijn geweest erg gezellig en we hebben het afgesloten.
Vrijdag ga ik naar de kristalweg, even kijken.
Ik wens jullie een hele fijne vakantie toe, ik mis julle wel hoor
Ida??neem er maar één ??

Gerard en Trees

Hoi we zijn blij dat alles weer verholpen is dan kan je weer voor uit.

Vandaag naar Capelle geweest een mooie alternatief rit met 8 man en 1 vrouw ik werd aan gespoten door de gastvrouw waar is Henk dus verteld waar je was
Ik als ik je sprak je de groetjes moet over brengen met een grote glimlach .
Dat was het weer veel plezier maat ook voor Tonia ?

Herman Limburg

Jammer van de pech die jullie hebben gehad, maar gelukkig nu alles in orde. Gugenheimmuseum is een attractie op zichzelf. Kan me voorstellen dat jullie daar van genoten hebben. Het is een bijzonder avontuur die jullie samen beleven en vandaag wellicht op weg naar de volgende bestemming. Tot de volgende keer. Adios Herman

Marianne

Wat een bijzondere dingen maken jullie mee. Maar je kan in ieder geval weer je kachel gebruiken en warm douchen. Hoe red je je met het Spaans? Woordenboeken meegenomen? Jullie hebben een mooi museum bezocht, daar horen we thuis wel de rest van. We zitten hier thuis ook met schitterend zomerweer en dat mag nog lang zo blijven . Vermaak je en beleefleuke dingen die je met ons deelt.lieve groeten

Ingrid

Lekker al die besparingen toch ? Dat zijn weer eens normale prijzen

Marianne

Veel meegemaakt en zelf in zee gezwommen. Morgen naar Portugal en dan naar jullie kennissen. Een rustige nacht zonder hondengeblaf.

Herman Limburg

Na een prima weekje in Noorwegen ben ik weer terug in Nederland. Via de app ben ik min of meer op de hoogte gehouden van jullie belevenissen. Zojuist jullie verhalen gelezen van alle vorderingen met leuke en spannende verhalen. Jullie genieten optimaal van deze vakantie. Ook de vele mooie foto's bekeken. Dus nu kan ik jullie weer via de blog dagelijks volgen. Ik zou zo zeggen veel plezier verder.

Marianne

Wat zijn jullie sportief bezig op deze vakantie. En morgen naar jullie kennissen..gezellig hoor. Veel plezier

Thijs

Ja dat afrekenen in restaurants is schrikken, in het binnenland 0,50 tot 1 eeuro voor een kop koffie is heel gewoon. Wij aten vaak voor 10 tot 15 euro p.p. inclusief wijn, 3 gangen. We zijn al weer aan het sparen voor volgend jaar. ;)

Thijs

Café is een bika en dat is espresso gewo e zwarte koffie heet americano

Marianne

Wat zal dat even goed aanvoelen dat je bij terugkeer in Nederland weer plat kan lopen en fietsen. Maar mooi is het er wel.. genieten dus maar

Herman Limburg

Ja dat was wel even afzien met al dat gravel en op en af. Ze zeggen dan altijd daar wordt je sterk van. Ja,ja een bidon kan van levensbelang zijn. Neem aan dat jullie dan morgen weer aan de terugweg naar Nederland gaan beginnen. Nog vele kilometers voor de boeg, dus een voorspoedige reis.

Joke

Zo leuk dat jullie hier waren! Als ik geweten had dat jullie in een halve vrachtwagen onderweg waren dan had ik niet gezegd dat jullie hier probleemloos konden komen maar gelukkig is het allemaal goed gegaan en zijn jullie er ook weer uit gekomen.
Nog heel veel plezier en avontuur op de terugweg naar het vlakke Nederland.

Herman Limburg

Was weer een avontuurlijke en spannende dag met afscheid van jullie vrienden. Met als afscheid van Peter een uitputtende en naar je derde adem zoekende tocht. Maar een leuke plaats waar jullie nu bivakkeren en waar jullie wellicht iets langer verblijven met een interessante en uitdagende omgeving.

Peter

Het was heel leuk om jullie bij ons op het terrein te hebben.
Al was het een kort bezoek ik vond het heel leuk.
Ook om na zoveel jaar weer eens met Henk te fietsen, hij klaagt wel over zn 2e en 3e adem maar wat een taaie is dat.
Ik mag hopen dat ik op mn 74e nog zo kan rijden, dat doen niet veel mensen jou na Henk, Petje af!!
Ik hoop dat jullie een hele mooie thuisreis hebben.
Groetjes en tot ziens

Marianne

Jullie hebben het heel leuk gehad bij jullie vrienden. En ook fijne reacties van hun. Zo zijn jullie al weer op huis aan. Doe rustig aan want je hebt tijd zat. Ik kijk uit naar de volgende dag.

Herman Limburg

De gehele reis gaat tot nu toe best wel voorspoedig. Op een pechgeval na met de camper in het begin. Wat je vandaag gefietst hebt lijkt me best pittig met 434 hoogtemeters en 52.4 max. Vraag me af waar jullie al die energie vandaan halen. Praktisch de hele dag zijn jullie bezig met allerlei activiteiten. Dat dwingt wel bewondering af. Wellicht verlaten jullie morgen Spanje en gaan richting Bordeaux in Frankrijk met waarschijnlijk iets hogere temperaturen. Vive la France.

Thijs

Waar ligt Sellis, kan het niet vinden er zijn er een paar in Frankrijk

Thijs

Veel zonnebloemen gezien vandaag?

Ingrid

Alles voor die voetbal ? en dan niet eens winnen fijne avond ondanks dit grote verlies fijne reis morgen ?

Thijs

Camping Tuinenburg, bekende naam. wij hebben een vriendin Toos Tuinenburg, haar familie komt daarvandaan misschien familie (Toos woont nu in Krimpen aan de Lek)
Goede reis morgen

Herman Limburg

Alvast na een avontuurlijke maand vol met allerlei belevenissen welkom thuis in Delft.