Campervakantie Portugal

Van Woensdag t/m vrijdag Sanguli

Woensdag 13 tot en met 15 mei

Woensdag de 13e gaan Tonia en ik op de fiets naar de markt we hebben wel een slot bij ons want ook hier verwisselen fietsen van eigenaar. Het valt mij een beetje tegen en er dan ook weinig geïnvesteerd dat wil dus zeggen dat de economie er niet erg op vooruit gaat. We besluiten op de weg terug bij de Italiaan Costa Verde te stoppen voor de maaltijd dat is gemakkelijk voor vanavond, het smaakt weer goed en zeker ook het dessert. Met een volle maag stappen we op de fiets en rijden naar onze hut. Om 20:30 gaan we naar café Cetral dat is hier aan de boulevard waar we een plek zoeken voor de voetbal van Real tegen Juventus. Nu zitten we hier in Catalonië dus zij zijn dan tegen Real dus al met al is het een top avond geworden, niet alleen van de koffie en de Sangria.
Donderdag 14 mei Tonia gaat op de fiets naar de Lidl en ik meld we weer bij Gerard voor weer een rit met hem en ook Cor en Arthur zijn van de partij.
We beginnen natuurlijk nadat we hier net het achterland raken met klimmen maar de klim loopt zegt Cor steeds tegen mij. Voor mij loopt een klim pas echt als ik niet van mijn 53 voorblad af hoef en dat was hier dus wel nodig en aangezien ik 53/39 voorop heb is de keus dus beperkt. Maar het fijne vandaag is dat op deze klim zeker wel 20 Franse fietsers zitten zodat je steeds weer een doel hebt om opgaan te rijden. Maar ik kom weer niet op de eerste plaats die blijft voor Arthur maar het is hem gegund.
We praten even bij en gaan dan naar la Tor de Fontaubella waar er aan de plaatselijke bron wordt bijgetapt. Nu gaan we op naar Pradell de la Teixeta een mooi dorp met een flinke bult erin dus 39/27 naar boven, hier gaan we voor een paar km. de N420 op maar gaan dan weer snel de T313 op die ons met een prachtige afdaling weer aan het inmiddels vertrouwde stuwmeer brengt. In Vilanova d' Escornalbou gaan bij een klein lokaal kroegje voor het eerst een bakkie doen dus even bijpraten afrekenen en weer op de fiets. Met een goede 80 km. Zijn we toch in dit prachtige gebied weer heel erg fijn bezig geweest. Tonia had lekkere zalm en roerbak gehaald dus terwijl zij dit bakte ben ik even bij de Take Away een grote optie friet gaan halen en hebben we dus lekker zitten smullen. En omdat we morgenvroeg de trein naar Barcelona willen hebben gaan we op tijd de bibberkist in.
Vrijdag 15 mei het is vannacht om 3:00 enorm gaan stormen zodat je midden in de nacht allerlei mensen bezig ziet met het verwijderen van luifels en allerlei tafels en stoelen die van plaats verwisselen. Maar het is 7:30 als Tonia mij roept en we dus snel eten en een bakkie thee doen en om 8:18 stevig de pas erin zetten om oprijd op het treinstation van Salou te zijn. Dankzij een vlotte lokettiste en een vertraagde trein waren we dus nog op tijd. Het eerste gedeelte laat zeggen 6 stations is het een stoptrein en dan wordt het tot het eerste station van Barcelona een intercity.
Wij gaan er bij het tweede station genaamd García uit en lopen via een trap naar de begane grond kijken dan eerst wat verdwaasd rond en nemen ons voor eest een bakkie te drinken. Bij Moreneta op de Pau Claris 117 gaan we ervoor ik zie heerlijke carrottaart dus die twee punten worden bij hem niet meer oud. We gaan eerst opzoek naar een stadsplan want anders weet ik de voor en achterkant van deze keksenketel niet en ben ik als een kapitein zonder roer. We volgen eerst de Carrer de Mallorca die ons na wat km. Bij de Sagrada Familia (1883-1926) van Antni Gaudi is zijn beroemdste gebouw hij heeft veertig jaar over zijn ontwerp gedacht en na zijn dood vlakbij zijn bouwwerk hebben bevriende architecten het afgemaakt. Wij zagen vandaag wel een 100 man aan het werk met de restauratie maar het is zeer imposant. We lopen maar even richting de Ramblas want als je in Barcelona bent moet je daar geweest zijn, nu dat dachten met ons nog zeker honderdduizend mensen want het was er druk. Maar je verbaasd je als je in z'on slopje loopt en weer op een pleintje komt wat daar dan weer voor kunstwerken staan. Zo ook een heuse echte Arc de Triomf en niet het paleis van Justitie en als we dit park verlaten passeren we Castell de tres Dragons. In een zijstraat van de Ramblas wij weten niet meer welke vinden we de Barcelona Cathedral daar wij meestal een kaarsje opsteken voor de mensen die het arm hebben kijken we dus bij de deur. Wij zien omdat kaarsje daar aan te steken kost dan eest € 14,00 plus dan nog het kaarsje, dus geven we het wel aan de Postcodeloterij. We eten nog even bij SNACK 55 op de Passeig de Sant Joan 55 en gaan richting trein. Na veel zoeken vinden we ons perron 2 na netjes op de kaart te hebben gezocht maar het blijkt dat 1 naar het zuiden gaat dus snel overgelopen. Om net even 18:00 is daar onze trein en hebben we ook nog een zitplaats, het is nog gezellig ook er zit een moeder voor ons met een baby maar ook een meisje van vier die het toch wel vreemd vindt dat wij haar niet verstaan.
Het in 19:40 als we blij vanwege de koude airco eruit mogen en buiten weer opwarmen. Er staat nog steeds een enorme storm en op de camping horen van Gerard dat de fietsroute van morgen vanwege die storm niet doorgaat.